Původní název Kaze no Tani no Naushika
Premiéra 11. března 1984 (Japonsko)
Formát Film
Režie Hayao Miyazaki
Původní práce Hayao Miyazaki
Studio Topcraft

Snímek, který odstartoval filmařskou kariéru Hayaa Miyazakiho a dal dohromady partu lidí, jež tvoří jádro nyní již legendárního studia GHIBLI. Film je založen na stejnojmenné manga sérii, na níž Miyazaki pracoval přes třináct let. Toto dílo s lehkostí jarního vánku odolává zubu času, a proto pokud nemáte předsudky vůči věcem starším než vy sami, vydejte se s námi na výlet do dob, kdy se na výchoním nebi zrodila hvězda jménem GHIBLI!

Naushika

V době, kdy film vznikal, však studio GHIBLI ještě neexistovalo. O filmovou adaptaci Miyazakiho manga série, která je oproti originálu v mnoha ohledech po příběhové stránce zjednodušena a pokrývá jen její malou část, se postaralo studio Topcraft. To byla skupina lidí, kteří původně pracovali převážně pro Američany (například animační studio Rankin-Bass). Nejznámějšími filmy Topcraftu jsou: Hobit, Poslední Jednorožec a Návrat Krále.

Naušika zaznamenala ohromný úspěch a producent Yasuyoshi Tokuma chtěl, aby Miyazaki ve filmové tvorbě pokračoval. Z Topcraftu se tedy zformovalo studio GHIBLI a zbytek pohádky už možná znáte.

Musím říct, že úspěch byl zcela na místě, neboť i více než dvacet let po premiéře má film dost co nabídnout. Kvalitní ruční animace a detalní návrhy fauny, flory a technických prostředků, jež tak skvěle dokreslují fantastickou atmosféru, která mi hodně připomněla knižní Dunu Franka Herberta, potažmo její filmovou adaptaci režiséra Davida Lynche, by klidně obstály i v dnešní tvrdé konkurenci. Vše je navíc podkresleno magickou orchestrální hudbou, což ve své době zvykem nebylo, za níž nestojí nikdo jiný než Joe Hisaishi.

Příběh v sobě nese ekologická témata (podobně jako pozdější Princezna Mononoke) a poselství, které má lidstvo varovat před bezhlavým ničením a znečišťováním vlastní planety. Samotný děj se odehrává tisíc let po katastrofě, známé jako "Sedm dní ohně", při niž byla Země sežehnuta plameny Bohů války. V postapokalyptickém světě přežívá už jen zlomek původního obyvatelstva Modré planety, kterou pohlcuje jedovatý lesní ekosystém - Pustina.

Naušika je princeznou ve Větrném údolí, což je komunita, která se snaží žít v souladu s přírodou a přežít rozpínání Pustin. Naušika oplývá talentem a schopností nesmírné empatie. Pod vedením Mistra Yupy se snaží najít tajemství smrtícího lesa a klíč k záchraně lidské rasy. Jak už to tak ovšem často bývá, na světě se najdou i lidé, kteří mají agresivnější choutky. Militantní Torumekie se snaží získat zpět "vládu" nad Zemí pomocí strašlivé zbraně, která ji kdysi uvrhla do zkázy.

Mladší diváci mohou hlavní téma vidět v klasickém boji Dobra proti Zlu, ostatní snad pochopí, že nejvíc však záleží na onom filozoficky-ekologickém varovném podtextu. Někdo se může podivovat nad skutečností, že národ, který ničí mořské ekosystémy vybíjením velryb, poučuje o příkladném chovaní k mateřské planetě, ale kdo jiný by na to měl mít větší právo, než stát, na jehož města dopadly atomové bomby? Naušika z Větrného údolí nám ukazuje, že pokud se naučíme přijmout fakt, že nejsme vládci, nýbrž jen jedna ze součástí této planety, a budeme se podle toho chovat k okolnímu prostředí, máme šanci na přežití.