FMA 2 pod drobnohledem
Jakub Lhota – 2009-04-15
Ocelový Alchymista, Edward Elric. Ano, opravdu ten blonďatý skrček, jenž vtipy o svém vzrůstu nedokáže vstřebat. To chodící brnění je mladší bráška Alphonse. Už jednou jsme s nimi měli v pohyblivé formě tu čest. I když se jejich pouť zhruba v polovině odchýlila od populární předlohy, dokázali tvůrci přijít se svébytným a hlavně kvalitním zakončením i s trochu slabší filmovou tečkou.
Mohutnost pozitivních ohlasů v Japonsku i na západě obestřela sérii puncem mainstreamového kultu. Zarytí fandové mluví minimálně o nejlepším anime desetiletí. V době, kdy manga nemá k rozuzlení daleko, přichází rozhodnutí znovu zaútočit na obrazovky. Místo umělé fúze alternativního děje prvního seriálu s mangou, je zvolen logický krok: restart.
Na rozdíl od komiksových spektáklů z Hollywoodu se zde nejedná o recyklaci nefungujícího díla, čistě z důvodů celkové úspěšnosti dané značky. Změny jsou i tak celkem radikální. Osvědčeného Seijiho Mizushimu vystřídal u kormidla Yasuhiro Irie, podpořený nově vytvořeným animačním týmem v rámci studia Bones. Studia, které i přes pár méně podařených projektů, sází hlavně na vlastní invenci. Hity typu Darker than Black, Soul Eater a Xam’d dokazují, že pořád válí.
Pro zobrazení multimediálního obsahu je nutné aktivovat JavaScript a Flash.
Z první epizody je příklon k nátuře manga kánonu patrný jen „zaoblenějším“ designem postav. Časově je útok Ledového alchymisty, zacílený na „Big Bosse“ Bradleyho, ukotven před cestu obou bratrů do Lioru. V komiksu o něm zmínku nehledejte. Jedná se o originální zápletku sloužící k opětovnému představení protagonistů a promakaného fantasy světa. Demonstrací dynamické animace jsou časté šarvátky a nočnímu Central City vyloženě sluší atmosferická, matná pozadí. Fanoušky potěší shledání s většinou známých z armády. Mustang, Hughes, Riza Hawkeye, Armstrong, ti všichni neztratili nic ze svého šarmu.
Po akčním filleru přišel flashbackový nášup. Prvotřídní vyprávění, podpořené možná až příliš rychlým střihem nás protáhne drastickými událostmi, které formovaly dětství sourozenců Elricových. Silné scény typu úmrtí matky zde poněkud zklamou. Buď chybí potřebná výstavba (což je vzhledem k počtu odvysílaných dílů jasné), nebo jsou příliš krátké. Zlatým hřebem je samotný Hřích, Edova cesta Bránou a konfrontace s konceptem ultimátní Pravdy. Je to ale spíš obecná znalost příběhu FMA a herecké umění Romi Paku, které divákům připomenou, že sledují „vrchol“ japonské animované tvorby. Slzopudné vokály sice nechybí, ale do emocionálního dopadu skladby Bratja to má hodně daleko. Tragickým výjevům lehce podráží nohy hojnější humorné vsuvky, jichž k rozmělnění smutku využivá i mangaka, Hiromu Arakawa.
Na vynášení soudů je po dvou epizodách hodně brzy. FMA: Brotherhood poběží zřejmě do skončení mangy. V relativně slabé sezóně to ale snad bude stálice, která své největší trumfy schovává v ocelové pěsti.
Dreamer 2009-04-16 11:00
“Kvalitní” zakončení prvního seriálu? A “trochu slabší” filmová tečka? FMA byl dobrý seriál, ale s nezvládnutým a nepovedeným koncem. A film byl jednoduše odpad. Ale to je můj subjektivní názor …
FMA 2 samozřejmě sleduji. Prozatím má výbornou atmosféru a doufám i v lepší zakončení.
Caparso 2009-04-16 11:30
Dreamer: Názor ti samozřejmě neberu. FMA je pro mě ale srdcovka (jedno z prvních přičichnutí k anime), takže mi nostalgie brání v objektivním zhodnocení nedostatků. Dobyvatele (film) bych nenavzal odpadem. Ta škatulka podle mě náleží horším výplodům. Bones rozhodně odvedli lepší práci v doplnění série, než to co ukazuje Pierrot u Naruta a Bleache.
Upřímně taky doufám, že restart FMA průběhem, ani koncem neurazí. Manga je na to kvalitní dost, takže od rejži a jeho party čekám nadstandardní řemeslo.
r4in 2009-04-20 13:04
“I kdyby se chystal šílený crossover Naruto vs. Bleach, tak tento comeback by stále byl největší událostí roku.”
Uhm… ne. Fakt ne.
Aki 2009-04-21 18:48
Já si myslím, že nová serie se jim povede! =3 Ten kdo viděl první FMA určitě přizná, že nové FMA má v sobě něco nového a nemyslím tím, to, že děj je podle mangy (Ale to je dobře=3)
. =) Avšak chyby tam jsou! Není jich tolik a nejsou příliš závažné ale jsou tam! x)
Chisha_nai_konpaku 2009-04-22 18:32
Lepší kvalita, ale zatím je to stejné…těším se na pokračování, kdy se konečně budou od sebe lišit :)
A musím uznat že už dlouho jsem neslyšela lepší openning
Samabel 2009-04-23 15:42
FMA je jedno z mých nejoblíbenějších anime. Nedávno jsem se pustila i do mangy, jsem kousek za polovinou a nemůžu si stěžovat. Je to jízda! :) Na nového Alchymistu jsem se těšila už pěknou dobu a zatím zklamaná nejsem. Ano, čekám zase na nějakou úžasnou emocionální píseň, jako byla v původním anime,co by pořádně dokreslila emoce i děj, ale myslím, že začali slibně. U třetího dílu mi pár věcí vadilo, ale nebylo to nic až tak závažného, abych si kvůli tomu chtěla škubat vlasy. OP musím pochválit- má podle mě ten správný nápad. Ending na originalitu nesází, ale taky pěkný. :) Držím palce, aby se celý FMA: Brotherhood povedl.
Son Goku ssj4 2009-04-25 22:57
Jsem snad jediný, kterému připadá, že byl první díl jen takový “filler”, druhý velmi povedený a třetí, třetí díl… Třetí díl se mi nelíbil.. :( Pravda, v duchu jsem ho srovnával s dílem ve FMA, a právě proto se mi to možná nelíbí. FMA, tam to nemělo chybu. Tady mi to připadalo jako Hop a Skok. :( 3. díl mě prostě velmi zklamal. Velmi :(
Upřímně doufám, že se to zlepší, protože zatím mám celkový dojem docela dole. (také mi přijdou přehnané ty expresivní výrazy. (kdy se změní animace) v původním FMA byly tak akorát – zasazeny do děje. Teď mi to přijde takové.. že se změní totálně prostředí, je tam “nucená vtipná scénka” a pak se to vrátí k příběhu… Viz – Edova zkouška, jestli bude Alchymistou. Ten konec byl přehnanej (jeho reakce)).
Každopádně budu pokračovat ve sledování, mangu jsem od nějaké 100 stránky nečetl, tak jsem zvědavej, jak se to vyvine.
P.S. Film FMA Conqueror of Shambala je velmi povedený. Jak už bylo řečeno, filmy Naruta a Bleach (bleach je na tom podstatně líp) na to nemají.
matesds 2009-04-26 18:24
OP a ED a OLOLOL sou prednosti Brotherhoodu, ale Originalnim Bratjum, natáhnutostí (v originale je to prednost, u napr. Naruta mně mučí D: ) a epičnosti se nevyrovna… Vazne, ale asi to jenom moc srovnavam… Sakra, zese budou davat tu chuderku Ninu D: Jestli to spackaj, s Brotherhoodem koncim!
Caparso 2009-04-26 19:02
Ta zkratkovitost tu rozhodně je. Bones se snaží prosvištět již jednou zpracovaným dějem, aby se mohli blýsknout v pozdějších fázích (doufám). Ale i když odvysílaným epizodám chybí výstavba a epičnost původní série, tak já osobně s propojením s postavami nemám problém. Nejvíc mě prudí ten strojený, opodstatnění postrádající humor, který zmínil Goku.
Son Goku ssj4 2009-04-27 10:03
Musím konstatovat, že episoda 4 (viděl jsem ji RAW, takže plná soustředěnost na děj a ne na titulky) mě velice překvapila :) A velmi se mi líbila. Jsem zvědav, jak to bude dál.
Samabel 2009-04-27 23:42
Čtvrtá epizoda byla podle mě zpracovaná vážně skvěle. Přišlo mi to takové, že je v tom vidět hodně původní série a přece mi ta epizoda přišla neotřelá a nová. Je pravda, že když bych měla zatím hodnotit, 3.epizoda se mi líbila nejmíň… třeba scénu – Edův “Strike”, jsem musela hodně porovnávat se starší verzí a tam se mi líbila víc, ale i v 3. epizodě se našla spousta věcí, které se povedly. Pustila jsem si jí ještě jednou a ty barevné přechody byly trochu přehnanější, ale dalo se to snést. Navíc, 4.epka to vynahradila několikanásobně. :)
Son Goku ssj4 2009-05-05 21:11
A pátá ještě víc :-D Scar x Mustang prostě neměl chybu. Jsem zvědav, jak se to bude dál ubírat :) Zase jsem sledoval RAW a po druhé episodě takto v řadě za sebou musím konstatovat, že je to něco jiného, než sledovat anime s titulkama. Už jsem si na to zvykl natolik, že jsem nad touto možností ani nepřemýšlel. Doporučuji vyzkoušet. Třeba pak skouknout podruhé (kvůli porozumění děje), ale určitě to zkusit bez titulků. Neobyčejný zážitek _
Son Goku ssj4 2009-05-10 22:08
Šestá episoda: Docela mne naštvala absence sexuální přitažlivosti Winry. V původním FMA tam byla dost znatelná _ Teď nějak ne-e :-D Ale jinak povedená :) Jo a ještě (nevím, jestli to bylo v manze) mi tam chybělo dostatečné vysvětlení bolesti připojení Edových končetin. V původním FMA tam říkala, že i dospělý člověk roní slzy a zde, “Au, aau”
Samabel 2009-05-11 00:17
Dobře, já Winrynu sexuální přitažlivost komentovat nebudu :). Každopádně souhlasím s tím připojováním končetin – mohlo to být dotaženější… přecijen, opravdu to muselo bolet a já si na tyhle detaily potrpím.
Ale jinak stále super. Vážně jsem spokojená, že to nepadá a pořád si to drží úroveň.
Incomer 2009-11-18 16:16
No podlě me tedy zrovna tu nepříjemnost přidělávání končetin nijak nešetřili, vážně nepotřebuju vřískání na půl dílu. Ve Windry nevidím žádný rozdíl :D
Jinak mi přijde, že v novém FMA poněku nezvládají smutné části příběhu, Nina s vámi nejspíš nehne… ale budiž, bohužel tentokrát nezbral ani Hughes a to už je trochu problém.
Caparso 2009-11-19 23:12
Incomer: Máš pravdu. Taky mi přijde, že se autorům v Brotherhood nedaří vytesat tak kvalitní drama, jako v původním FMA. A možná za to může i ten přestřelený humor, na který si pomalu zvykám.
Příběh je ale IMHO v remaku mnohem působivější a díky lepšímu vykreslení osobností Homunkulů tu jsou opravdu epické momenty. Netrpělivost mě navíc donutila přečíst si dostupné kapitoly mangy. A to se prvnímu anime, i když to byl skvost, rozhodně nepovedlo.